måndag 19 november 2012

Alpaqualitysidan är uppe!

Vårt eget märke på produkter från våra djur är Alpaquality. Rätt snitsigt namn som min smarta man har kommit på. Och nu har vi äntligen en egen hemsida! Och såklart finns vi på facebook också.
Tanken med hemsidan är att den ska få en webshop där man kan beställa stickade produkter från vår gård. I sommar planerar vi också att eventuellt utöka verksamheten med en gårdsbutik. Vi märkte att efterfrågan fanns i somras när det stannade bilar vid hagen mest hela tiden. Ofta undrade besökarna var de kunde köpa våra produkter och det vore väl ett perfekt utflyktsmål med gårdsbutik med ullprodukter, alpackasafari och kanske en skvätt kaffe.

Det sägs ju att man ska sikta högt och om jag får lyfta blicken tills jag trillar baklänges så är det The Toft Alpaca Shop jag ser i vår gårds framtid. Kanske inte i lika stor skala som de men det jag beundrar är hur de har knutit ihop gården, djuren, ullen och produkterna på ett självklart sätt. Dessutom känns allting så modernt och rätt i tiden. Snygga kläder, smarta stick/virk-kits, workshops för att lära sig olika tekniker och dessutom "open farm" där man även kan få gå en promenad med ett djur och få prova på lantlivet.

Jag har nyligen tagit tag i djurens närkontakt-träning och min man sa att det märks. Det är som att de vill ha mer sa han när han hade varit i hagen strax efter mig. Jag och svärmor har klippt allas klor och jag har satt på grimma på alla utom Choko. Han verkar inte ha blivit så grimtränad som liten och vi har försummat det alldeles för mycket så det går lite trögt där. Senast så spottade han på grimman. Men han är lika trevlig och nyfiken för det. Han är den som mest verkar uppskatta när jag gnuggar honom bakom öronen och gungar honom lite från sida till sida. Tänk vilken liten plutt han var när han kom hit.



Nu väntar vi med spänning på leverans från Telespinn AS dit vi skickade ull för några månader sedan. Jag har haft tät mailkontakt med dem och de verkar kunna sitt jobb. Det kommer att bli tre kvaliteter på garnet; en babyalpaca som är en blandning av våra två föls första ull, en beige/vit från diverse djur och en mörkbrun/svart från våra djur med grövre ull. Jag längtar efter paketet och vi har blivit lovade att det kommer nu i veckan eller början på nästa.
Bilder på leveransen kommer så fort jag sett resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar